Alles over Pootjes. Nou ja, bijna.

De meeste mensen kennen mij als copypootjes oftewel Frans Pootjes: SEO-copywriter en online creatief uit Amsterdam. Wat de meeste mensen niet weten dat inmiddels ook actief ben als online strateeg en inbound marketing specialist. Wist je trouwens ook dat ik ooit startte als valutahandelaar? Ik was in totaal vier jaar actief als FX Trader en Back Office Manager. In 1992 heb ik de bankwereld voorgoed vaarwel gezegd om decorbouwer te worden bij De Nederlandse Opera. 
Frans Pootjes is al jaren actief als SEO-copywriter.

Pootjes in de reclame.

In 1994 startte ik als copywriter bij A’DM’P. Sindsdien heb ik het reclamevak niet meer verlaten. Ik ben tekstschrijver en creative director geweest bij internationale bureaus zoals Ogilvy, Saatchi Amsterdam en Cheil Benelux en was onder andere mede-eigenaar van het bureau De Amsterdamse School en actiemarketing agency &Co Concepting Amsterdam dat voor bierbrouwer Bavaria nauw samenwerkte met het reclamebureau Selmore en online agency Achtung! Amsterdam. Daarnaast  runde ik samen met Art Director Niel Dresmé  Black Cucumber Creatives. Als freelance team maakten we talloze campagnes Vodafone, AEGON, JWT International, Saatchi, XXS en Sanoma. Meer weten check Pootjes in een notendop.    

Video en film: Pootjes schrijft.

Na twee jaar werk als creative director voor Samsung agency Cheel Amsterdam besloot ik een kort uitstapje te maken naar de filmwereld. In 2015 studeerde ik af  als scenarioschrijven aan de Script Academy Amsterdam en schreef het filmscript voor de korte film Hotwax the movie, starring Noortje Herlaar, Maarten Heijmans en Stefan de Walle. Ik produceerde deze korte film samen met regisseur Hans Erik Kraan. Hotwax beleefde haar premiere tijdens het Nederlandse Film Festival 2015. Momenteel werk ik aan het scenario voor de serie Munt aan Zee en de speelfilm Factor 12. Daarnaast voorzie ik klanten als Nuon, PostNL en De Nationale Postcode Loterij van scripts voor uiteenlopende video content.

Pootjes produceert: Hyperdolly.

Omdat de vraag naar goede online video content groeit als kool (figuurlijk dan) heb ik Hyperdolly opgericht. Hyperdolly is een nieuw online video productiebedrijf in Amsterdam en biedt bedrijven betaalbare online videoproducties zoals bedrijfsfilms, uitlegvideo’s, animatiefilms en documentaires.

Ik ben recent afgestudeerd aan Beeckestijn University: Post Doctoraal Digital Marketing en Strategie (2017 – 2018). Daarnaast ben ik gecertificeerd SEO Guru (webteksten en online copy) en behaalde ik in 2015 mijn certificaat Content Strategie. Omdat ik graag originele verhalen verzin en de vraag naar TV series met de dag groeit heb ik een opleiding als scenarioschrijver gevolgd aan de Script Academy Amsterdam.

Pootjes in de etalage.

Mijn familie is al sinds de dertiger jaren actief in de reclame. Johannes Willem Pootjes Pootjes uit Hilversum startte Pootjes Glas in de dertiger jaren en groeide in de veertiger en vijftiger jaren uit tot een begrip in de Nederlandse detailwereld.  Vanuit zijn atelier aan de Langestraat in Hilversum leverde Pootjes Glas in glas geëtste glazen bordjes voor in de etalage.

Maar ook op het gravel.

Een andere telg uit de Pootjes familie maakte furore op de atletiekbaan. John Pootjes was in de jaren ’50 een befaamd loper op de 400 m horden en mede-oprichter van de Amsterdamse atletiekvereniging AV23. Ook ik was lid van AV23 Amsterdam. In de zeventiger jaren heb ik heel wat wedstrijden gelopen op de gravelbaan in de Amsterdamse Watergraafsmeer.

Een Pootjes is ook maar een mens.

Fulltime SEO-tekstschrijver, full-stack marketeer, freelance creative director en vader van twee kinderen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. In de schaarse vrije uurtjes ga ik graag los op de tennisbaan, fiets ik een rondje  en leer ik graag hoe je een drone, racewagen of zweefvliegtuig bestuurt.

Op Facebook ben ik leuker!

Inderdaad. Veel leuker. Net als die andere miljarden wereldburgers is mijn FB pagina een opsomming van kekke gebeurtenissen met “of wat zijn we leuk’ plaatjes. Een virtuele schijnwereld die iedere dag een stukje minder interessant wordt voor merken. Of je moet met een verdomd goed idee komen :-).

Toe aan een frisse kijk op online?