Blog

kiesduurzamemode.nl

kiesduurzamemode.nl

Niets is mooier om reclame te maken voor een goed doel. Als digital copywriter en creative director van het Koreaanse Cheil Worldwide Amsterdam ontwikkelde ik de campagne “laat anderen niet de prijs betalen” . Doel: reach, ranking en impact.

Madness meets sadness

Een idee die de fashion madness vlijmscherp afzette tegen de ultieme sadness in de buitenlandse sweatshops. De modellen in goedkope fashion poseerden op de puinhopen van een kledingfabriek in Bangladesh. Maar goed, je kunt nog zo’n goed idee hebben, zonder een opdrachtgever (lees afzender) heb je niets.

Reversed pitching

Je loopt met een idee en je zoekt er een klant bij. Ik noem het reversed pitching en het is het moeilijkste wat er is. In dit geval diende de pitch twee doelen. In de eerste plaats wilde ik op een bijzondere manier awareness creëren voor erbarmelijke omstandigheden in de fashion industrie. In de tweede plaats zou deze campagne voor naamsbekendheid zorgen.

Kiesduurzamemode.nl

Ons relatief nieuwe digital agency Cheel Amsterdam werkte namelijk voornamelijk voor Samsung. Urgenda, de actie organisatie van Marjan Minnesma, kocht onze campagne en vanaf dat moment konden wij serieus van start. Er was geen minuut te verliezen. Matthijs Kettelarij van Urgenda kwam met het idee om het platform http://www.kiesduurzamemode.nlte starten. Goed idee, want hiermee boden wij de shopper een duurzaam alternatief voor Fast fashion. Art directors Peter Tromp en Ton van Jole zorgden voor de puntjes op de ‘i”, onze cliënt service director Dylan Dordrechter wist gratis en voor niets billboards te regelen,

Met dit initiatief willen we het belang van het dragen van duurzame mode laten zien. We willen vooral laten weten dat het makkelijker is dan je denkt om trendy duurzame mode te vinden. Mattijs Kettelarij – Urgenda 

Bereik tot op het Binnenhof

Dankzij de fotografie en beeldbewerking van Roel Nederveen en de werkelijk super modellen van Anti Models stonden er binnen no-time drie top foto’s. Heftige platen. Modellen op de puinhopen van de cheap fashion industrie. Met prijskaartje en herkenbare omschrijvingen die het beeld nog pijnlijker maakten. Twee weken later hingen de posters en billboards in heel Nederland, schreven fashion blogs als Fashionista over duurzame mode als alternatief voor Fast fashion. Allemaal pro deo mogelijk gemaakt door vooraanstaande professionals uit het vak.

Mede dankzij de belangeloze inzet van talloze professionals, gratis media, slimme SEO en een strakke content strategie werd de actie een regelrecht succes. Wij waren een dag trending op Twitter. Wij haalden de Volkskrant, in zijn column was Scato van Opstal lovend over de manier waarop wij een onderwerp als dit in de media kregen. Wij haalden het binnenhof. Minister Ploumen, dank voor uw brief. En, we haalden de fashion shopper. De consument (Millenials)  die on- en offline werd geconfronteerd met een ijzersterke boodschap. Niet belerend, maar informerend. Want wij boden een aanvaardbaar alternatief via kiesduurzamemode.

 Winnaar NRC Charity Awards

Als klap op de vuurpijl kreeg de campagne een bijzondere, eervolle vermelding tijdens de uitreiking van de NRC Charity Awards 2013. Het was meteen de eerste grote reclameprijs van Cheil Worldwide Amsterdam of liever gezegd Cheel Amsterdam.

Uitdaging: 

Vraag aandacht voor de onmenselijke omstandigheden waarin mensen goedkope mode produceren.

Resultaat  

De billboards in drukke winkelgebieden maakten veel los. Het model poseerde ook in banners. Wie op de aanbieding klikte, zag dat het model op een  ingestorte fabriek stond. Alles linkte naar een online platform voor duurzame alternatieven.

Scroll Up